20 Mart 2014 Perşembe

İSTANBUL FLORENCE NİGHTİNGALE HASTANESİ ÇOCUK HEKİMİ DR.BAŞAK ÇELİKKAN İLE RÖPORTAJIM

-Başak Hanım bize biraz kendinizden bahseder misiniz?

Ben Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi mezunuyum.Bilim Üniversitesinde de Çocuk ihtisasımı tamamladım. 5 yıldır çocuk hastalıkları uzmanı olarak çalışıyorum.Halen İstanbul Florence Nightingale hastanesinde  Çocuk Hastalıkları uzmanı olarak çalışıyorum.5 yaşında Mert adında bir oğlum var.

-Anne ile bebeğin ilk günleri çok kolay geçmiyor, biliyorsunuz. Bir anne ve çocuk doktoru olarak öncelikle yeni annelere ilk günleri için neler tavsiye edersiniz?

Hiç bir şey acele etmesinler.Bebekleri esasında onlara rehber olacaktır.
İlk 1 ay kontrolü çok önemli. Burada ben en çok anne ile ilgileniyorum. Önce onunla konuşuyorum. Neler yapıyor, ne kadar kaygılı? Bunları konuştuktan sonra ona destek olmaya çalışıyorum. Anne ne kadar mutlu,huzurlu ve rahatsa bebek de o kadar rahat ve huzurlu oluyor. İlk kontrole kadar bebeğini annenin bol bol, bebeği her ağladığında emzirmesini, onunla birlikte uyuyup onunla birlikte uyanmasını öneriyorum. O zaman annenin enerjisi de bitmemiş ve daha iyi hissediyor kendisini.

-Rutin emzirme düzeni oluşturulduğunda, bir bebek sadece anne sütü alarak minimum ne kadar kilo almalı? Yaklaşımınız nasıl?

Sadece anne sütü alan bir bebek en az ayda 500-600 gr almalı.Eğer 500 gr dan az almışsa , o zaman önce takip ediyorum.Anneye bol bol emzirmesini söylüyorum. Nasıl beslenmesi gerektiğini anlatıp, 10 gün sonra tekrar bir kontrole çağırıyorum.O zaman da kilo almamışsa ek mama başlıyorum. Ama genelde dediklerimi anneler uyguladıklarından mama başladığım bebek sayısı çok az diyebilirim.
Takip ettiği annelerin hemen hemen hepsi anne sütüne devam ediyor. Ben anne sütüne çok önem veren ve bu konuda da anneleri bilinçlendiren bir çocuk doktoruyum.

-Emzirme tam yoluna girdi derken ,bebeğin gazı olmaya başladı. Gaz-kolik durumunda annelere neler tavsiye ediyorsunuz?

Annenin neler yediğini kontrol ediyorum.3-4 günlük beslenme günlüğü tutmasını ve abana getirmesini istiyorum.gaza iyi gelen rezene çayını öneriyorum. Ama bu çayı bebeğe değil anneye veriyorum. Bebeğinize rezene çayı vermeyin .Özellikle bebeğe yapılan masajın çok etkili olduğunu düşünüyorum. Ve gazlı bebeklerine masaj yaptırmasını öneriyorum.Bol bol ten teması da gaza iyi geldiği için bunu da tavsiye ederim.Bunları denedikten sonra en son Antikolik ilaçları reçete ederim. Ama özellikle içinde şeker ihtiva etmeyenleri tercih ederim.

-Anne sütünü bebeğimize tam alıştırdık, her şey yolunda derken Ek gıda süreci başlıyor. Bu sürecin karmaşa değil de eğlenceli bir süreç olması için neler önerirsiniz?

Eğer bebek sadece anne sütüyle besleniyor ve bu da yeterli ise 6.ayda meyve ile başlıyorum. Eğer anne sütü yeterli olmamaya başladıysa ilk muhallebiyle başlarım.Bu muhallebinin tarifini de ben veririm.
İlk ek gıdayı meyve başlayacaksam bunu öğlen başlatıyorum. Eğer muhallebi vereceksem bunu akşam öğüne veriyorum. Bu bebeğin daha uzun uyumasına destek olur.
Bebeğe önerdiğim yemeklerin tüm tariflerini mutlaka ben veririm.
İlk ek gıdayı öğlen veririm. Meyve ile başlar sonra sebzelere geçerim. En son kahvaltı veririm.

-Çoğu anne Ek gıda sürecinde blender kullanıyor siz ne önerirseniz?

Ben meyveler için annelere cam rendeyi tavsiye ediyorum. Ama sebzeler için tel süzgeç kullanımı anneler için hiç de pratik değil. Onun için blender kullanacaklarsa o zaman da  kademesini her geçen gün azaltarak , sebzeleri pütürüklü şekilde olmasını sağlamalarını söylerim. O zamana bebeklerin pütürüklü yemesinde bir sıkıntı olmuyor.

-İnek sütünü ne zaman bebekler öneriyorsunuz, ya da öneriyor musunuz?

Ben eğer bebekler yoğurt,peynir, ayran içiyorsa inek sütünü içmesinin illaki gerekli olmadığını söylüyorum. Vereceksem de 2 yaş sonrası veriyorum..

-Çocuğumuz iştahsızsa neler önerirsiniz?

Önce bu iştahsızlığın altında bir sorun var mı onu kontrol ederim.Demir eksiliği ülkemizde çok sık görülen ve atlanan bir konu. Mutlaka çocuğu demir eksikliği yönünden takip ederim. Demir eksikliği söz konusuysa beslenmesinde kırmızı ete daha fazla önem vermesini, her gün mutlaka almasını öneririm.
Enfeksiyonda iştahsızlığa neden olur.Çocuğu bu yönde de takip ederim.Özellikle İdrar yolu enfeksiyonu da iştahsızlık yapar. Yine tiroid de iştahsızlık nedenlerindendir. Bunları tek tek inceler, daha sonra anneyle konuşurum. Çocuğun 3 gün boyunca beslenmesinin nasıl olduğunu gösteren bir beslenme listesini isterim. O listeye bakarak, yeniden bir beslenme düzeni oluştururum. çocuklar çok güçlüler.2-3 gün yemek istemiyorlarsa aç kalabilirler. Asla çocukla inatlaşmamalı, yoksa zaferi onlar kazanacaktır. Burada önemli olan hastalığa bağlı bir iştahsizlıksa , çocuğa sağlıklı besinler verip, yemek miktarını onun keyfine bırakmak. Göreceksiniz ki zamanla düzene girecektir.

-Son dönemde aşılar hakkında sosyal medya da yazılıp çiziliyor. Siz ne düşünüyorsunuz?

Aşıların kesinlikle yapılması gerektiğini düşünüyorum.hem çocuğun hem de toplumun sağlığı açısından çok önemli. Aşı takviminin dışında olan grip aşısını ise, çocuğa her yıl yaptırılmasını tavsiye etmiyorum. Ama çocuğun bağışıklık sistem, zayıf,sürekli hasta olan,kronik bir hastalığı var veya alerjik bir yapısı varsa o zaman her yıl vurulmasını tavsiye ediyorum.

-Emzik kullanımı hakkında ne düşünüyorsunuz?

Ben tavsiye etmiyorum. Ama aile kullanmak isterse bebeğin annesini iyice emmeyi öğrendikten sonra, yaklaşık 1 ay sonra verilmesini söylüyorum. Eğer bebek annesini emmeyi tam olarak öğrenemediyse, ''emzik şaşkınlığı'' denilen şey olabiliyor.O zaman bebek annesini emmektense emziği tercih ediyor.o nedenle bebeğin iyice annesini emmeyi öğrenmesinin beklenmesini söylüyorum. Bırakmak için de olabildiğince erken dönemde olmasını tercih ederim.Yaşı ilerledikçe emzikten kopması daha da zorlaşacaktır, çünkü.

-Bebeklerin sosyal olarak da gelişimi için annelere neler tavsiye ediyorsunuz?

Bebeklerin aylık kontrollerinde kilo-boy gibi ölçümler ve beslenmesinin yanı sıra ayına özel hangi oyuncağı almalarını, hangi objelere tanıştırmalarını mutlaka anlatırım. bebeklere müzik dinlettirmelerini öneririm. özellikle bebekler özel hazırlanmış klasik müziklerin bebeklere çok yararlı olduğunu söyler, ayına özel olan Cd'leri tavsiye ederim.

Başak Hanı Bebeimgeliyor takipçileri bu röportajdan çok faydalanacağını düşünüyorum.Bize zaman ayırdığınız için çok teşekkür ederiz:))

Siz eğer Başak Hanımı takip etmek isterseniz;
http://doktoranneyim.blogspot.com
www.twitter.com/doktoranne
www.instagram.com/bcelikkan




Share this post

0 yorum

 

Popüler Yazılar

Son Yazılar

Blog Arşivi

Bebekler İçin Oyun Önerileri

Bebek Beslenmesi Hakkında Her Şey

Blogger Anneler

© Bebegim Geliyor
Designed by GeCe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0